Pu Ji Admin
Hozzászólások száma : 40 Join date : 2010. Apr. 04. Age : 32 Tartózkodási hely : Magyarország, Miskolc
| Tárgy: Kormányzati típusok, Gazdasági rendszerek Szomb. Aug. 28, 2010 10:28 pm | |
| Többpártrendszer: A nép egyenlő és titkos választásokon dönti el, hogy kit tart a legalkalmasabbnak az állam vezetésére. Általában a lehető legszélesebb néprétegeknek biztosítják a szavazati jogot és a különféle állampolgári jogokat nem igazán lehet csorbítani. A társadalom nyitott az új dolgok felé, általános jellemző a liberális állami gondolkodás, innovatív módon.
Hatások: + elégedettség + olcsóbb technológiai fejlesztések - stabilitás - gyengébb titkosszolgálat - Békeidőben nem lehet a termelékenységet 1-es fölé vinni
Korlátozott Parlamentáris rendszer: A kormányt szintén a nép választja, ám itt már valamilyen megkötés vagy diszkrimináció megfigyelhető. Például cenzus van érvényben, nem titkosak a választások, bizonyos pártok tiltottak, stb. Az egyéni szabadságjogok itt is megtalálhatóak, ám nem veszik őket olyan szigorúan, mint a teljes értékű demokráciákban. Mivel a kormány itt sokkal jobban tudja a saját hatalmát biztosítani, így a rendszer sokkalta stabilabb.
Hatások: + stabilitás + korrupció (rossz)
Tekintélyuralmi rendszer: Az állam vezetőit szintén demokratikus úton választják, gyakran ugyanolyan feltételek mellett mint a többpártrendszerben, azonban itt egy igen lényeges különbség található. A tekintélyuralmi rendszerben található egy olyan erőskezű, karizmatikus vezető, aki a napi politikán és a pártokon felülemelkedve az ország elismert és szeretett vezetője. Még ha nem is mindig ő maga dolgozza ki az ország törvényeit, tekintélye olyan erő, amely bármikor megváltoztathatja a belpolitikai helyzetet.
Hatások: + stabilitás + elégedettség - korrupció - drágább technológiai fejlesztések
Pártállam: A diktatúra egyik fajtája. Itt az irányító (és egyetlen) párt és az állam között hatalmas és kibogozhatatlan összefonódás van. A párt struktúrája hasonlóképpen épül fel az államéhoz, és az állam élén álló személy egyszersmind a párt vezető embere is.
Hatások: + stabilitás - hadsereg fenntartási költség - épületek és fejlesztések ára (jó) + korrupció (rossz) - elégedettség
Katonai Diktatúra: Az államot katonák irányítják, általában a civil kormány felszámolásával, juntát alakítva. A junta vagy háborús kabinet az egész ország felett átveszi az ellenőrzést, és diktatúrát épít ki. A gazdaság érdekeit teljesen a hadseregnek rendelik alá.
Hatások: + stabilitás - katonai fejlesztések és kutatások ára - olcsóbb hadsereg képzés - korrupció (jó) + civil fejlesztések ára - elégedettség
A hozzászólást Pu Ji összesen 2 alkalommal szerkesztette, legutóbb Pént. Szept. 10, 2010 11:20 pm-kor. | |
|
Pu Ji Admin
Hozzászólások száma : 40 Join date : 2010. Apr. 04. Age : 32 Tartózkodási hely : Magyarország, Miskolc
| Tárgy: Gazdasági rendszerek Pént. Szept. 10, 2010 11:17 pm | |
| Kapitalizmus: A tőke és a profit jelenti a fő célt ezekben az államokban, és szinte bármilyen eszköz megengedett ennek a megszerzése érdekében, bár az 1929-es válság óta a rendszer átemelte a szocializmus bizonyos elemeit. A kormányzat csak kevés részét birtokolja a gazdaságnak, és mindössze különféle közvetett eszközökkel tudja a termelést befolyásolni, a hazai gazdaság pedig nagyban függ az export-importtól és a világgazdaságtól.
Hatások: + pénztermelés + ipari- és ellátmánytermelés + IK + korrupció (gyenge állami felügyelet) + nyersanyag felhasználás - a gazdaságot nehezebb haditermelésre állítani, békeidőben csak 1-es szintű lehet a haditermelés - elégedettség (munkásnak nem annyira jó lenni)
Protekcionizmus: A kapitalizmusnak azon formája, amikor az ország kormánya nagyobb beleszólással rendelkezik a gazdaságba, és a hazai ipar, illetve termelés védelmére magas védővámokat emel az ország köré, ezzel akadályozva meg a nagymértékű importot és támogatva a gazdaságot.
Hatások: + ipari- és ellátmánytermelés + nyersanyagtermelés + stabilitás + nyersanyag felhasználás (rossz) - pénztermelés
Szocializmus: Az államnak jelentős beleszólása van a gazdaságba és jelentős iparágakat állami tulajdonban tudhat. Ez a rendszer sokkalta inkább az állami vezetésre épít, és a magáncégek mozgástere jelentősen beszűkül, illetve komoly ellenőrzés alá vonják a működésüket. A rendszer hivatalosan az emberek jólétét hivatott biztosítani, azonban a nagyméretű bürokrácia, elharapódzó korrupció és hozzá nem értés sok problémát szülhet.
Hatások: + nyersanyagtermelés + stabilitás + elégedettség (ügyesen alkalmazva) + korrupció - ipari- és ellátmánytermelés - pénztermelés - IK
Állami tervgazdaság: Az állam szinte a teljes gazdaságot irányítja, a magánvállalkozás csak a kisüzemeket jelenti, vagy még azokat sem. Főleg a kommunista berendezkedésű államokra jellemző ez a fajta berendezkedés. Itt a párt felső vezetés szabja meg, hogy miből mennyit kell termelni, ám ez a rendszer nem igazán rugalmas, és figyelmen kívül hagyja a gazdasági realitásokat, teljesíthetetlen terveket kitűzve célként.
Hatások: + nyersanyagtermelés + ipari- és ellátmánytermelés + IK - élelemtermelés - stabilitás
Korporativizmus: A rendszer lényege, hogy a munkaadók, a munkavállalók és az állam egy közös szervezetben, amely a szakszervezetek helyébe lép, békésen intézi a közös ügyeket. Ez legtöbbször az állami hegemóniát jelenti a vállalkozások és a munkavállalók felett, valamint nagyfokú ellenőrzést az ország piaca felett. Habár így a kormány befolyása hatalmas, és a rendszer is jól működik, érthető elégedetlenkedést vált ki a pénzügyi elitből és jó pár munkásból is, akik elvesztették egyetlen hatásos fegyverüket, a sztrájkot.
Hatások: + a gazdaság békeidőben háborús termelési szintre(3-as) állítható + ipari termelés + IK - nyersanyag-felhasználás (jó) - elégedettség - népszerűség - technológiakutatás (erősen szabályozott, kevéssé innovatív rendszer) | |
|